Spil 3: Grauenburgs dårlige æbler

Skrænten, den 24. juni 2017

image.pngGrauenburg Cider

Budbringerne fra Bögenhafen (det er os) når til landsbyen Grauenburg hvor baron Wilhelm von Saponatheim bor på sin befæstede gård. Opgaven er 1. at orientere baronen og engagere ham i problemerne i baroniets vigtigste by. Vi medbringer et segl fra kommandant Gerhard Steinar som bevis. Og 2. eventuelt at tilkalde en heksejæger. Vi har et brev med fra kaptajn Walther Schnebig desangående.

På landsbyens torv står to soldater vagt ved fire forkullede lig. Kroværten Janosch Schwansee fortæller at der er tale om Bittendorf-familien plus to ansatte, og at yderligere to nåede at stikke af (vi mistænker at det var de to pest-lig vi fandt på vejen). Det er en heksejæger der står bag afbrændingen, og faktisk går der rygter om at gamle Bedstefar Bittendorf var troldmand. Vi hører fra en midaldrende dame, Wilhelmina Müller, der driver et mosteri, at der i over en måned har været problemer med skimmel på æblerne. For syv dage siden faldt der så lysende orm ned fra himlen, og for fire dage siden ankom heksejægeren – dagen efter at baronen var stukket ud på jagt (han har ikke været tilbage siden). Den fejlslagne æblehøst er et stort problem, for byen lever af at videresælge æblerne og af ciderproduktion. Man har forsøgt alt muligt for at helbrede æblerne, uden held, og folk er blevet syge af at spise/drikke æbleprodukter (blege, følelsesløshed, kold hud). Heksejægeren satte Bittendorf i karantæne, foruden naboen Reinhardt og byens tømrer, gamle Erwin. Hanna taler med Janosch’ datter, Merinda, der ikke mener at man uden videre skulle være gået med til at lade heksejægeren brænde bysbørn af, og hun afslører at hun er forlovet med en købmand der angiveligt har stået bag at skaffe forskellige æblekurer til byen – de har dog ikke virket. Konrad hjælper til med at begrave de døde i Morrs Have og synes han bemærker små uregelmæssigheder i ritualet.

Selskabet fortsætter op til „slottet“, en stor trelænget herregård med et tårn og et drivhus med urtehave. Konrad taler lidt med slotsgartneren, hobbitten Belfir Buttenblumen, der har forsøgt at bidrage til kampen mod æblepesten, men forgæves. Roman og Rudi får lov at overnatte på slottet på grund af Romans adelige status. De taler med Merindas forlovede, købmanden Lothar Hinterseer, der samvittighedsløst har profiteret på sælge ubrugelig og måske endda farlig eliksir til æblebønderne. Hushovmesteren, mester Toffler, er arrogant og styrer tilsyneladende slottet mere end baronen selv der foretrækker ikke at have noget besvær. Endelig møder de heksejægeren, August von Drakenwald, og Roman beslutter sig for at bede ham om hjælp. Von Drakenwald tager imod brevet og forsvinder. Der danner sig et billede af at en kabale bestående af mester Toffler, Lothar og kaptajn Falk (som vi vist ikke mødte, han er nok med på jagt?) i virkeligheden er dem der bestemmer i baroniet. Derudover er der en dr. Albrecht der også har tilset de syge, og en præst, men dem mødte vi ikke. 

Maddiker og magi

Baseret på de urovækkende beretninger om orme og skimmelsvamp beslutter de øvrige budbringere at se nærmere på de to lig de fandt på landevejen, og eventuelt også aflægge Bittendorf-gården et besøg. Ligene viser sig at være ynglested for en slags kæmpe, selvlysende grønne maddiker der har vokset sig store i ligene. Det lykkes Hanna, Berthold og Konrad at dræbe den ene da de udklækker, men den anden slipper ud i marsken langs vejen. Maddikerne lever i og udskiller en form for slim der svider og påfører skade. De tre går tager hjem til kroen og får vasket slim og blod af.

Dagen efter holder hele holdet møde og går samlet til Reinhardt-gården hvor de taler med bonden Alexander (og møder Pieter, hans søn, der har gemt en af de lysende orme i et glas som Konrad får). Han mener ikke at der er magi involveret, og at Bittendorf var uskyldige, men Berthold fornemmer at manden lyver om noget. I laden finder Berthold spor efter en magisk cirkel. Det er ikke til at sige mere om den, men Konrad tager en prøve af jorden for at finde ud hvad den har været tegnet op med. De fortsætter til Bittendorf gennem æblehaverne. Den lige vej dertil er bevogtet af baronens soldater. 

Da de kommer frem, ser de at laden er næsten dækket af et puppelignende spind …

Spor

  • Har Reinhardt forsøgt at beskytte sig med magi? Er der en form for lokal overtro involveret? (jf. gravriter)
  • Er bedstefar Bittendorf stadig på spil?
  • Hvad sker der med den store maddike i marsken? Og hvad udklækkes i laden?
  • Har Lothar gjort sig skyldig en forbrydelse?
  • Det virker som en svær opgave at få baronens hjælp – kan man gøre noget ved kabalens magt?
  • Heksejægeren havde tilsyneladende ret i sine mistanker – er han på vej til Bögenhafen?
  • NB: I det her spil kaldte jeg dem oprindeligt for Bittenhof, men vi ændrede det til Bittendorf i næste spilsession … det er nok min fejl.
  • NB2: Grauenberg/-burg … jeg endte på det sidste.

Skriv en kommentar