Skyggebringer 4: Troldkarlen

Svøbt i mørket sniger Shiro sig ind på den skjulte bygd mellem klipperne. Slugten er som et mørkt ar gennem landskabet, og Shiro fornemmer noget fremmed og ubehageligt stige op derfra, som en art giftig og uset dis. Hun nærmer sig forsigtigt, men føler sig sikker med dybhavets mørke ånder omkring sig. Hun spotter vagterne posteret ved kanten af slugten og beslutter sig for at udnytte skyggerne til at dræbe dem begge inden de aner uråd.

Face Danger: 7 (6+1 (Shadow)) vs. 6 & 1 = Strong hit!
momentum +1 (nu 10)

To fremmede ligger for Shiros fødder. Hun står på toppen af et træstilads bygget op langs den rå klippeside. Langt nede løber en flod ud mod havet – skjult i natten, men hun kan høre den – og mellem klippesiderne går bærende bjælker på kryds og tværs med primitive hytter på. Flere folk bevæger sig rundt. Hvad er det for et sted? Hvorfra kommer den sygelige fornemmelse? Og hvor er troldkarlen? Det er nødvendigt at blive lidt klogere inden hun kaster sig ind i kampen.

Gather Information: 3 (2+1 (Wits)) vs. 2 & 7 = Weak hit!
momentum +1 (nu 10), complicate quest/introduce new danger

Ask the Oracle: Settlement Trouble: Wrathful Haunt
(endnu lidt uklart hvordan og hvorledes, men det der hjemsøger stedet, er muligvis noget andet end den korruption Shiro fornemmede på afstand)

Shiro lusker rundt i mørket og forsøger at danne sig et overblik. Langsomt bevæger hun sig nedad, mod den brusende flod i mørket. Kappen og ånderne lader hende forblive uset, men en stigende uro breder sig i kroppen. Og så går det op for hende: Det er ikke en naturlig flod der strømmer forbi under hende – det er noget uhyrligt, noget unaturligt – den susende lyd er glatte skæl mod grus og klippe!

Og dér står troldkarlen: Han er placeret på den nederste bro hen over slugten – måske ti meter over monstret i mørket. Han galdrer og forsøger at … påkalde? Kontrollere? Bortmane? Uanset hvad er det fra dét uhyre at den korrupte dis kommer. Shiro har netop sat sig for at snige sig ind på troldkarlen da der lyder et skrig over hende: Ørnen.

Face Danger: 4 (2+2 (Shadow)) vs. 4 & 9 = Miss…
Bruger succes på Shadow-walk fra sidst til at rulle Action og 9’er om:
7 (5+2 (Shadow)) vs. 4 & 2 = Strong Hit!
momentum +1 (nu 10)

Reach a Milestone: „Bevise ånderne er med os“
+2 progress (nu 4)
(Shiro benytter skygeånderne, og alt lykkes)

Men rovfuglen ser hende ikke, og Shiro kommer det sidste stykke ind på troldkarlen der virker optaget af sin fæle kunst. Det er fristende at udnytte Mulmen til at snige sig helt ind på ham og plante øksen i hans baghoved. Men Shiro har brug for at lære ånderne her at frygte hende, og Skyggegænger-magien er sikkert ved at være opbrugt. Så i stedet satser hun på at jage en skræk i livet på ham med et mægtigt kampskrig der også kan kalde Setara til, så hun kan overvære sejren.

Secure an Advantage: 6 (4+2 (Iron)) vs. 2 & 8 = Weak hit!
momentum +1 (nu 10)
(jeg kunne have fået +1 på et rul, men ellers var der ikke så meget at vinde ved dette move. Skulle måske have fyret momentum af tidligere, men det var ikke rigtigt relevant)

Shiro springer dramatisk ned på broen hvor troldkarlen står, og stormer frem mod ham – som en ånd ud af skyggerne – med et vildt skrig. Han vender sig i tide til at møde hendes økseangreb, og samtidig opfanger hans ørn hvad der er ved at ske.

Enter the Fray: 6 (3+3 (Heart)) vs. 4 & 1 = Strong hit!
rank: troldkarl + ørn: Formidable (en Mystic er Dangerous, men ørnen hæver rank)
+2 momentum (nu 10), win initiative

Bruger Sunderer på nærangreb; Momentum ÷1 (nu 9) (skal erklæres inden angreb)
Strike: 5 (3+2) vs. 8 & 10 = Miss…
Brænder Momentum for at ophæve 8’er = Weak Hit (momentum nulstillet til 2)
inflict 3 harm (nu på 3), lose initiative

Ganske rigtigt, troldkarlen får sit livs forskrækkelse, og han når kun lige at løfte sin stav for at møde et øksehug der dundrer ned mod hans hæslige maske. Men ørnen dykker og forpurrer Shiros chance for at levere et dræbende hug. Hun må kæmpe for at forsvare sig.

Clash: 8 (6+2) vs. 3 & 7 = Strong hit!
find opening: +1 harm
inflict 3 harm (nu på 6), win initiative

Ørnen dykker og kratter med skarpe kløer, men den har bidt over mere end den kan klare, og Shiro basker den til side med øksen – ikke et dræbende stød, men den ved nu ikke at komme for tæt på igen.

Shiro overvejer at udnytte initiativet til at angribe troldkarlen der kortvarigt er oprevet over at se sin tjenende dyreånd flakse desperat for at komme i sikkerhed. Hans øjne bag masken følger fuglen, men hans hænder bevæger sig i luften som for at forberede magi.

Høvdingedatteren kan ikke vide det med sikkerhed, men hun håber Setara er kommet til og kan bevidne hvad der nu skal ske. For at påkalde hendes opmærksomhed, træder Shiro et skridt bagud og hæver stemmen:

– Jernlænder! Jeg ved ikke hvilken uhyrlighed du har kaldt på, men ligegyldigt hvilken magt du påstår at have, så vid at Mulmen vil fortære den! Det er tid for dig at møde mørket!

Compel: 6 (4+2 (Iron) vs. 9 & 1 = Weak hit!
+1 momentum (nu 3)
(ikke ud fra et ønske om at få ham til at overgive sig – mere bare at gøre ham frygtsom i dødens stund)

Shiro lader troldkarlen – og Setara – forstå at Skjoldøernes ånder er stærkest her. Og så kaster hun sig ind i et forhåbentlig afgørende angreb.

Strike: 5 (3+2 (Iron)) vs. 7 & 2 = Weak hit!
inflict 2 harm (nu på 8), lose initiative

Endnu en serie sving med øksen presser troldkarlen tilbage. Men nu har han næsten fået forberedt sin magi, og i desperation og raseri slår han ud med sin stav der summer i hænderne på ham og lyser svagt i den mørke slugt.

Clash: 3 (1+2 (Iron)) vs. 4 & 10 = Miss…
Pay the Price, lose initiative
Ask the Oracle: likely: skade (ellers: monstret i dybet)
The result is likely (75%) vs. 62… = Yes.

Endure Harm: 8 (6+2 (Iron)) vs. 3 & 6 = Strong hit!
÷3 Health (nu 1)
Embrace the pain: +1 momentum (nu 4), win initiative

Et udmærket forsøg af disse lokale ånder og deres tjener, men Shiro bider tænderne sammen og står imod smerten der skyder gennem hendes krop. Hun beder inderligt til at Setara ser det her. Og så svinger hun sin økse for at levere dødsstødet …

End the Fight: progress 8 vs. (4+7) = Strong hit!

Masken der skjuler troldkarlens ansigt, bliver kløvet af et sikkert og køligt hug, på af trods smerten der sitrer gennem Shiros krop fra den fæle magi. Ørnen skriger fra sin udsigtspost på en bjælke, men dens vinge sidder skævt, og den skal ikke nyde mere.

Reach a Milestone: „Bevise ånderne er med os“
+2 progress (nu
6)
(troldkarlens magi var nytteløs)

Ask the Oracle: likely: Så Setara kampen?
The result is likely (75%) vs. 85… = No.
(Argh!)

Shiro kigger op mod slugtens åbning hvor et bånd af stjerner åbner sig. Men hendes håb om at se en imponeret, taknemlig og forsikret Setara kigge ned mod hende bliver knust: I stedet er Setara i kamp med flere af de fremmede. Og fra dybet under træbroen hvor troldkarlens knuste kranie og maske danner en uformelig klump, lyder nu en hvislen.

– Blod …