Skyggebringer 10: Ritualet

Note: indfører Mark Your Failure (Delve-regel) bagudrettet. Starter med 2½ progress – der skal mange missere til for at lære noget.

Efter at have talt med ørnen Makari, en fortryllet jæger der påstod at have rejst tilbage i tiden og dér lært sin skiftingekunst og kundskab om ormene, overvejer Shirro sit næste skridt. Kan hun tage hans ord for gode varer, eller var han fuldkommen fortabt på kærlighedens vildveje? Hans elskede var trods alt en troldkvinde, Khinara, og hendes historie lød endnu mere usandsynlig: at hun – og en gruppe af hekse – skulle have indgået et forbund med landets oprindelige ånder, de såkaldte førstefødte … der stadig var at finde.

Shirro står for foden af Højsædet og åbner hånden: I den holder hun en af Makaris fjer. Hun vil bruge den til at afsløre sandheden om ham. Måske fører det ingen steder hen, men måske kan det gøre hende klogere på ormene, på de hekse der angiveligt bekæmper dem, eller disse førstefødte.

Hun ved at det er trolddomskunst der ligger på grænsen af hendes formåen, så hun gør hvad der falder hende naturligt: Hun snyder for at tippe oddsene i sit favør. Første etape er at vende tilbage til fjorden hvor de gik i land. Det vil bringe hende tæt på havet, på ormen Isaliki og på det sted hvor hun mødte troldkarlens kult.

Face Danger (for rejsen til fjorden)
+heart: 6 vs 2 & 9 = Weak Hit

(Jeg ruller heart fordi hun er drevet af et formål og rejser tilbage til havet hvor hun har sin styrke).
Endure Stress
+spirit: 7 vs 6 & 5 = Strong Hit
(÷1 spirit = 4, Shake it Off: ÷1 momentum = 7 og +1 spirit = 5)

Der er ikke så langt fra ørnerederne til kysten. Mens hun går, tænker Shirro over hvor underligt det er: Hun landede på den fremmede kyst for blot en uges tid siden, og dengang var alting fremmed og farligt. Nu har hun været rundt i denne egn, skaffet sig allierede og viden, og det føles ikke nær så frygtindgydende som tidligere. Men da hun nærmer sig kysten og kan høre bølgerne slå mod fjordens klippeskrænter, slår det hende alligevel at der har været en pris: Hun har mistet lidt af den konstante kulde i hendes knogler der holdt dem stærke. Lidt af den is der lå over hendes hjerte. Et øjeblik truer den salte vind fra havet med at trække tårer frem, men så suger hun havets kolde kraft til sig og gør som skalddyrene der lukker af mod omgivelserne for at beskytte sjælens perle i hendes indre.

Dette land er ikke hendes. Det er derimod de mørke brusende bølger hun nu står og kigger ud over. Hun ler og finder vej ned ad skråningen for at komme tættere på vandet.

Face Danger (for klatreturen ned ad klippen)
+edge: 3 vs 4 & 6 = Miss (Mark Your Failure = 2¾)
Burn Momentum: 8 = Strong Hit
(Momentum reset = 2, Strong Hit +1 = 3)

Havfugle skriger og skræpper da hun forstyrrer deres redepladser på vej ned. Hun indser hurtigt at det er vanskeligere at klatre nedad end op, og hun tager sig også i at savne Setaras hjælpende råd. Nej, det her er en opgave kun for hende. Et øjeblik bliver det en lille smule faretruende på de stejle, glatte klipper, men ånderne er med hende og da hun endelig er nede og får pusten – og hendes galopperende hjerte falder til ro – tager hun det som et godt varsel for det hun skal til at gøre.

Scure an Advantage (forberede ritualplads)
+wits: 5 vs 7 & 4 = Weak Hit
(+1 momentum = 4)

Første opgave er at klargøre ritualpladsen. Hun bander ad sig selv da det går op for hende at hun nok skulle have gjort en del af forberedelserne inden hun klatrede ned ad den forbandede klippe, for det bliver svært at skaffe forsyninger nu. Men hun vælger igen at tro på at havet, Mulmen, vil bringe hende det hun har brug for. Hun indretter sig på det forestående ritual – breder fiskenettet ud over de glatte sten, knytter fiskeben og skaller i, ledsaget af dybets rullende, syngende strubelyde der kun læres til stammens shamaner. Afklæder sig og vasker sig i det kolde salte vand, og det føles fantastisk. Hun omvikler ankler og håndled med alger for at knytte sig til vandet, som hun var inden hun blev bragt til verden, og til sidst tegner hun Krakens mærke i sin pande med blæk fra dens yngel og iklæder sig fiskeskindskappen. Det er nu skumringstimen, det perfekte tidspunkt at kalde på åndernes mørke.

Shadow-walk (Ritual asset)
+shadow (+1 fra asset): 4 vs 6 & 10 = Miss (Mark Your Failure = 3)
(Goddammit! Min asset angiver ikke at et Miss har konsekvenser, men det må formodes at være underforstået, i hvert fald i denne situation, så jeg ruller Face Danger.)

Face Danger (forfejlet magi)
+shadow (+1 fra asset): 5 vs 4 & 6 = Weak Hit
(Jeg beholder de +1 fra Shadow-walk eftersom jeg selv har valgt at gøre det sværere end reglerne lægger op til – det er lige nok til et Hit.)

Pay the Price
%Pay the Price: A new danger or foe is revealed.
(Der var flere muligheder her, så jeg lod bare tilfældet råde, men det her virker logisk. Jeg beslutter at det ikke nytter at skyggeånder er fjende/faren, for dem skal vi bruge, men måske er andre ånder tilkaldt? Så flere rul …)
%Action: share
%Theme: opinion

Med et sæt bliver Shirro revet ud af trancen inden hun kan nå at indhylle sig i mørket. En fremmed tilstedeværelse truer hendes hellige kreds. Halvt inde i åndeverdenen ser hun hvad det er: De gråhvide måger omkring hende flakser og skriger, men blandt dem, i dem er andre mere æteriske væsner. Både fugle og ånder er dog ude af stand til at trænge ind i hendes beskyttende cirkel, og hun fornemmer at de vil have noget af hende. Det er første gang længe skyggegænger-magien har svigtet hende, men hun føler sig bekræftet af sit vellykkede ritual og forsøger at udnytte Mulmens tilstedeværelse til at nå igennem til fugleånderne.

Secure an Advantange (forbedre situation med fugleånder)
+shadow (+1 for Trickster): 5 vs 3 & 8 = Weak Hit
+1 momentum = 5
(Trickster kan hjælpe til at søge indsigt i onde (skyggefulde) planer).

Det er svært helt at hitte rede i væsnernes primitive, skræppende sprog – slet ikke som Dybets tålmodige og pausefyldte rumlen – men hun fornemmer at de uforvarende har forhindret hende i at kalde skyggerne tæt omkring sig. De vil vide hvad hun gør her, hvad hendes formål er.

– Rimeligt nok, tænker Shirro. – Jeg vil helst undgå at kæmpe imod dem, for på længere sigt vil jeg vinde deres venskab, men hvis det ender dér, går nok også. Hun samler Makaris ørnefjer op til sine læber og beder den tolke hendes dybe hvisken. Og så forklarer hun sin plan for dem.

Compel (overtale ånder)
+heart: 8 vs 2 8 = Weak Hit
+1 momentum = 6

Gather Information
+Wits (+1 for Compel, +1 for Trickster): 5 vs 7 & 3 = Weak Hit
information complicates/new danger (+1 momentum = 7)
%
Action: Follow
%
Theme: Survival

Shirro forsøger at overbevise ånderne om at hendes plan også er i deres interesse. De har en fælles fjende i ormene – Makari selv, gennem hvis fjer hun taler, tjente en kabale af hekse med det erklærede formål at bryde ormenes magt der atter er ved at vågne. Sammen har de en chance.

Og ånderne lytter, og de hvisker nogle af Jernlandets hemmeligheder til hende. Men der er en pris: Den grålige ørnefjer dirrer mellem Shirros fingre, og hun mærker en pludselig, mystisk tilstedeværelse. Makari! Han er her. Shirro kan fortsætte sit ritual og trække på hans magiske viden, men han vil fremover følge hende, og pagten gælder kun så længe Shirro sikrer hans overlevelse.

Hun bander for sig selv og spytter på jorden, lige så meget for at få smagen af fuglefjer af læberne, som i den traditionelle gestus der knytter hende til havet. Men i den sidste ende ved hun at hun ikke har noget valg. Fuglene og deres åndefrænder spredes for vindene og giver hende plads.

Reach a Milestone: slutte fred med troldkarlens ånder (dangerous)
mark progress = 6

Shirro har spildt tid, og hendes halvnøgne krop er kold og stiv, men der er ikke andet for end at vende tilbage til ritualet.

Shadow-walk
+shadow (+1) 9 vs 2 & 3 = Strong Hit
+1 momentum = 8

Denne gang kommer der ikke noget imellem for hende og skyggerne der lægger sig som en lindrende kåbe over hende. Hendes magt er på det højeste den har været siden læretiden i selskab med Kuram Ishi, hendes mentor. Den Kuram Ishi hun har brug for hos sig nu!

Face Danger (farligt ritual for at nå Skjoldøerne)
+shadow: 8 vs 3 & 1 = Strong Hit
+1 momentum = 9

Compel (for at kalde på mentor)
+heart (+1 for bond): 5 vs 3 & 5 = Miss
Burn Momentum: 9 = Strong Hit
(Momentum reset = 2, Strong Hit +1 = 3)

Shirro træder hen til kanten på den mørke klippesten hun har indrettet sig på, og sender sin skyggeform ned i vandet. Ukendte, uforudsigelige understrømme langs det fjendtlige land truer med at kaste hendes slanke ålelignende åndekrop ind mod klipperne, at suge hende ned i hestehuller af fremmed kraft. Men Shirro mestrer sine kræfter og når frem til Skjoldøerne og sit hjem. Og hun kalder på sin mester …

(Note: Min første tanke om Shirros form var en ål („she’s a slippery one“), men jeg syntes det blev for ormeagtigt, så jeg rullede på en random fisketabel (for selvfølgelig har nettet sådan en), og første resultat var selvfølgelig … en ål. Okay, fair nok).

Narreklumpfisken er bag hende. Han var altid i stand til at overliste hende. Hun mærker hans stolthed over hendes bedrift, men også sin egen udmattelse. Det har kostet hende dyrt at nå hertil.

– Hvad vil du mig, høvdingedatter? Hvorfor forlod du din bygd? Svigtede dit folk? Har jeg intet lært dig?

Shirro mærker hans spørgsmål som slag mod sin skyggeform. Stimer af småfisk flakker i måneskinnet og forsvinder – frygter udvekslingen mellem de to åndemanere.

– De tog Jakiro! De dræbte min far! De banlyste dig! Jeg er stadig høvding. Stadig stammens shaman. Men jeg er nu først og fremmest Skyggebølgens hævner. Og jeg har brug for mere kraft. Hjælp mig. Kom med mig tilbage. Lån mig af din styrke.

Gamle Kuram Ishi står stille i vandet. Hans store, runde krop er som månen – den dirigerer havets kommen og gåen. Shirro mærker sin form krympe til en lille sandorm i skæret fra ham.

– Låne? Har du været så længe væk at du allerede nu tigger som en anden fastlandsboer i stedet for at tage hvad du behøver? Tag min kraft hvis du kan, du har brug for den for at komme hjem. Eller bliv her, hvor småfisk vil nappe og bide din åndeform i stykker mens måger og krabber hakker i din dødelige krop. Det er op til dig.

Fulfill Your Vow: slutte fred med troldkarlens ånder (dangerous)
Progress: 6 vs 3 & 1 = Weak Hit
more to be done/realise truth
%
Action: Eliminate
%
Theme: Enemy
(Det virker ret oplagt at troldkarlens ånder er fjender af Kuram Ishi, og at hun så skal overvinde ham for at glæde dem – men det går lidt imod tanken om at forene kræfter, så nyt rul …)
%
Reveal a Danger (fra Delve): You encounter a hostile denizen
(Okay, der er bare tale om en random fjende på vejen hjem?)
%
Character Discriptor: Affectionate
(Oho! Det giver en ide til hvem det kan være.)

Shirro forstår. Hun vender ryggen til Kuram Ishi og ønsker sig tilbage til fastlandet. Hendes kræfter er svækket, men det er nu hun griber fat i det usynlige anker der er hendes krop, og så kalder hun:

– Luftens ånder! Hvis jeg skal hjælpe jer, må I hjælpe mig nu! Bekræft vores forbund!

Havfugle skriger over vandoverfladen, og Shirro fornemmer Kuram Ishi smile da hendes åndeskikkelse knitrer elektrisk af en ny energi og kraft. Og så suser hun gennem havet, ledt på vej af de sorgfulde skrig fra klippekystens fugle. Hun lander gispende og våd i sin krop. Solen er på vej op. Endnu ikke som mere end et gråt skær i alt det sorte.

Men hun er ikke alene. En menneskeskikkelse sidder bøjet ind over hende. Nej, ikke et menneske, endnu en ånd er kaldt hertil af den stærke magi: mindet om Khinara, heksen som Shirro slog slog ihjel, Makaris elskede. Og hun har sin hånd om den grå ørnefjer der bekræfter Shirros gensidige aftale med fugleånderne.

Face Danger („kamp“ mod Khinara)
+shadow (+1 for Trickster): 8 vs 5 & 10 = Weak Hit
Bruger reroll fra Shadow-walk til at rulle 10’eren om: 2 = Strong Hit
+1 momentum = 4
(Tog det som Face Danger i stedet for at køre en hel kamp – Khinara er alligevel ikke fysisk, og Shirro bruger ritualets skyggekraft. Husk også at det kun er en bieffekt af Fulfill Your Vow, så jeg vil ikke begynde på en masse nyt).

Shirro udbryder – Nej! – og flår fjeren til sig. Hun mærker Makaris ånd kæmpe imod og længes efter at blive genforenet med Khinara.

– Nej, gentager hun da åndesynet opløses, ude af stand til at fastholde sin form i ritualets cirkel. – Du tænkte at sætte en pris på din hjælp, ørnemand, og den har jeg i sinde at betale: Jeg vil holde dig i live, for jeg skal bruge dig, så du får ikke lov til at følge den heks i døden.

Solen tilbagelægger endnu et stykke af sin opadgående bane og farver himlen blå og lilla. En ørn skriger klagende i det fjerne.

– Tja, det skulle du have tænkt på noget før, dumme fugl, siger Shirro inden hun udmattet synker sammen, lader Mulmens magi slippe sit greb og giver solen plads til at varme hendes krop.

(Fjenden der stod i vejen for at afslutte jerneden, er fordrevet: +2 XP, og de går til straks at købe den sidste evne i Shadow-walk – nemlig evnen til at kunne rejse gennem skyggerne!)

Reach a Milestone: løsn min søster fra ormens trolovelse (formidable)
mark progress = 3
Reach a Milestone: bringe mulm til bygderne (extreme)
mark progress = 1½
Reach a Milestone: binde ormen i dybden (extreme)
mark progress = 2½
(Shirros nye forbund og skyggekraft tjener alt sammen i den større sags tjeneste).