Efter drømmen (redux)

EftDr2.indd
Download Efter drømmen i redux-udgaven (2005).

Foromtale

Midsommernat. Det gode skib Leitstern afventer sin jomfrurejse. En kælen tåge er krøbet op fra floden, og nu ligger skibet som båret på skyer. I stævnen knejser galeonsfiguren: en grinende dødning. Hans le vil berede os vejen og hans lanterne oplyse Terra Incognita. Dér står vi side om side, Imperiets blåblodede sønnner, og nyder natten og tystheden. Snart vil vi stævne ud mod ukendte kyster. Kun en sidste ting mangler: en forunderlig pige. Man siger, at hendes stemme kan vende tidevandet, hendes øjne se tegn i stjernevrimlen, hendes ører høre gudernes hvisken. Fortællingerne om mirakelmageren har spøgt i mine drømme, og jeg ved, så sikkert som dødens komme, at hun vil bringe os sikkert til lykkens land.

Månen sænker sit runde ansigt for at kysse hende. Livas hud skinner hvidt, hvor den blege skives skær rammer hendes nøgne krop. Hun vender sig i søvne, folder armene skærmende om sig og lader det lange hår dække sine ynder – måske fornemmer hun tilnærmelsen. Tjørnebuskens grene klatrer længere op omkring hendes krop – med alle tornene nænsomt vendt væk fra den sårbare hud. Roser åbner sig lykkeligt mod månens lys. Sorte blade, som den dybeste fløjl og mørkeste nat. Roser, der kun kan gro i dødens have. Men Liva lever. Og drømmer om en rejse hinsides himlene.

Efter Drømmen er et eventyr om kærlighed, drømme og død. Der er fokus på fortælling fremfor action.

Deklaration

  • Setting: Warhammer Fantasy Role-Play
  • System: systemløst
  • Form: klassisk (action/investigation) med vægt på stemning og evt. brug af fortællesekvenser
  • Genre: eventyrlig & romantisk fantasy
  • Karakterer: seks (eller færre), adelsmænd & eventyrere + spil-leder
  • Premiere: HyggeCon 2005

Note, 2018

Redux-udgaven af Efter drømmen er helt klart min director’s cut. Der er ikke ændret væsentligt i teksten, men D&D-reglerne er droppet, og jeg har forsøgt at tydeliggøre brugen af fortælleteknik. Layoutet har også fået et alvorligt skud gotisk romantik. Det var det sidste scenarie inden mit langvarige fravær fra scenariescenen, og på mange måder er det det scenarie jeg er gladest for. Derefter løb vi ind i indie-bølgen, og jeg tog et par forgæves tilløb til at koble min fortællestil med mekanik (Lænker & Laster og Krigerne) inden jeg kastede håndklædet i ringen og stort set ikke rørte ved det fra vores udlandstur i 2007 frem til 2018. Så det har også skulle tale for mig i mange i år.

En proto-redux kørte på Halmicon i Sverige, og blev vel modtaget.

Den endelige udgave havde premiere på HyggeCon i 2005. Feedback fra Onkel-komiteen: „En voldsomt flot historie. Men den burde nok i virkeligheden ‘bare’ have været en historie. Scenariet er yderst velskrevet og det er en stor fornøjelse at gennemlæse det. Man efterlades dog med følelsen af at dette scenarie havde gjort sig bedre som en god novelle. Historien virker meget kompleks hvilket spillerne vil få svært ved at føle ejerskab for. Stemningen, verdenen, effekterne og eventyrligheden er imidlertid uovertrufne. Let at afvikle med gode hjælpefunktioner for spillederen.“

Blog-indlæg fra august 2004

Jeg er lige kommet hjem fra Malmö, hvor jeg har beset Sydcon 13. Formålet var at høre, hvordan mine scenarier var blevet modtaget i Skåne. Sydcon havde ca. 600 besøgende og næsten 200 crewfolk. Men ikke ret meget rollespil. Der lå en hel skole ved siden af sportshallen, der var centrum for arrangementet, alene beregnet til rollespil, men der var kun få hold. Snakkede med en cool fyr, der hed Linus: De har krise, derovre. Men han gav mig et kaffekrus med deres logo, og jeg reddede en goth chick, der var strandet på „Stadiongatan“ (ikke et særlig gotisk kvarter …). Og Le Dernier Combat blev spillet, så alt var godt. Og jeg hilste også på Dan Sivert, der var arrangør på Halmicon – han lovede mig noget feedback på Efter Drømmen, som var blevet vel modtaget (yay), og nogen ville åbenbart bruge det i Lund. Malmö er en smuk by lige om hjørnet fra København – bestemt en quest værd.

Credits

  • Per Fischer og Lars Andresen: Sorte Rose-brødre.
  • The Art Renewal Center: romantisk kunst jeg har lånt til layoutet
  • Sanne Harder, Frederik Berg-Olsen og andre, der har støttet scenariet og givet mig lyst til at holde det i live.

Skriv en kommentar